iunie 25, 2025
Economie

16 milioane de lei pentru Mersul Cadentat al trenurilor.

16 milioane de lei pentru Mersul Cadentat al trenurilor

CFR: 16 milioane de lei pentru un „mers cadențat” al trenurilor – O glumă proastă sau o strategie de viitor?

CFR a lansat un proiect ambițios, dar cu un nume care sună ca o glumă proastă: „mersul cadențat” al trenurilor. În spatele acestui termen se ascunde însă o strategie de transport integrat, care presupune o infrastructură feroviară dezvoltată și fiabilă, garnituri de tren performante, suplimentarea personalului și recalificarea profesională a salariaților din sectorul de exploatare vagoane.

O abordare integrată a transportului de persoane

Obiectivul principal al acestui proiect este introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul și între marile orașe din România. Acesta presupune o abordare integrată a transportului de persoane de tip navetă (distanță redusă) cu transportul de persoane pe distanțe medii și lungi, coroborat cu o mai bună definire a obligației de serviciu public în transportul feroviar public de călători la nivel național.

Mersul cadențat – o soluție pentru mobilitatea populației

Mersul cadențat este conceput pentru a reflecta cererea de mobilitate a populației României, din fiecare municipiu și județ supuse analizei, la o cadență adecvată, pe o perioadă de 15 ani. Proiectarea acestei obligații de serviciu public se va face pe baza Modelului Național de Transport, care va fi îmbunătățit prin creșterea rezoluției spațiale a sistemului de zonificare și a rețelei de transport pentru toate modurile de transport și actualizarea la ultimul an fiscal încheiat.

Criteriile minime pentru stabilirea rutei de circulație

Rutele de circulație pentru care se va acorda, de la bugetul de stat, compensația pentru obligația de serviciu public vor fi stabilite pe baza analizei și a estimărilor cererii de mobilitate la nivel național. Criteriile minime care vor fi luate în considerare includ numărul de călători ce utilizează modul de transport feroviar, strategiile și calendarul de începere/finalizare al proiectelor mari de infrastructură de transporturi planificate pe teritoriul României, amplasarea stațiilor CF și elementele infrastructurii feroviare, frecvența serviciului de transport, zona de captare, numărul potențial de călători (inclusiv cei atrași de la alte moduri de transport), viteza medie, rute/moduri alternative de deplasare și prețul titlurilor de transport.

Obiectivele proiectului

Proiectul are mai multe obiective, printre care colectarea de date noi din teren prin realizarea unor chestionare de trafic, actualizarea Modelului Național de Transport (MNT) cu date socio-economice și de transport la nivelul anului de bază 2023, stabilirea parametrilor specifici, verificarea capacității de infrastructură și simularea costurilor și veniturilor pentru serviciile de transport feroviare, stabilirea mersului cadențat în transportul feroviar pentru fiecare polii de creștere și de dezvoltare și orașele mari și reședințele de județ apropiate, punerea la dispoziția ARF a unei licențe pentru software-ul de planificare și modelare în transporturi și instruirea personalului ARF pentru operarea software-ului de planificare și modelare în transporturi pentru utilizarea MNT.

Sursa: Realitatea.net