iunie 25, 2025
Economie

Stelele Euro NCAP reprezintă siguranța vehiculului în caz de impact.

Stelele Euro NCAP reprezinta siguranta vehiculului in caz de impact

Dezvăluiri despre Euro NCAP: Siguranța auto într-o lume a luxului și a indiferenței

În lumea auto, siguranța este o monedă de schimb. Euro NCAP, cu sediul central în Bruxelles, Belgia, este un jucător major în acest domeniu. Fondată în 1997 de Departamentul de Transporturi din Marea Britanie, această companie a devenit un punct de referință în evaluarea siguranței mașinilor noi. Cu susținerea guvernelor europene și a Uniunii Europene, Euro NCAP testează și publică rapoarte despre mașini noi, oferind un număr de stele pe baza rezultatelor.

Impactul și siguranța: Testele Euro NCAP

Testele Euro NCAP acoperă diferite tipuri de coliziuni: frontale, laterale și impact cu pietoni. Testele frontale se efectuează la 64 km/h cu un zid deformabil, special conceput pentru a simula un impact cu o mașină similară ca masă și structură. Impactul lateral are loc la 50 km/h, iar testul de impact lateral cu un stâlp se efectuează la 32 km/h. În ceea ce privește siguranța pietonilor, testele se desfășoară la 40 km/h.

Testarea: O alegere, nu o obligație

Deși Euro NCAP este o firmă privată cu scop de cercetare, mulți constructori aleg să își testeze modelele entry-level. Într-o lume în care luxul și costurile ridicate domină, mașinile de lux sau foarte scumpe nu au fost niciodată testate. Motivul? Nimeni nu vrea să distrugă patru mașini de 200.000 de euro bucata, doar pentru cercetare. Cu toate acestea, aproximativ 90% din mașinile vândute în Europa au primit stele Euro NCAP.

Ratingul Euro NCAP: O măsură a siguranței sau a indiferenței?

Ratingul Euro NCAP nu este obligatoriu, iar producătorii pot lansa mașina pe piață fără să efectueze aceste teste. Toate mașinile testate primesc un scor între 0 și 5 stele, până în 2001 maximul era de 4 stele. Un număr mare de stele înseamnă că mașina a obținut rezultate bune în cadrul testelor, dar și că sistemele de siguranță sunt disponibile cumpărătorilor din Europa.

Compararea stelelor: O cursă în timp

Într-o lume în care tehnologia evoluează rapid, compararea stelelor primite în diferite perioade de timp poate fi înșelătoare. De exemplu, în 2001, Renault Megane primea în premieră 5 stele la Euro NCAP, în timp ce în 2018, Mercedes E-Class primește tot 5 stele. Asta nu înseamnă că Megane-ul este la fel de sigur ca E-Class în cazul unui impact frontal. Megane primea 5 stele în concordanță cu tehnologiile existente atunci și nu mai poate fi retestată conform standardelor actuale.

Înțelegerea stelelor Euro NCAP

Stelele Euro NCAP oferă o imagine a siguranței unei mașini. Cinci stele indică performanțe bune în cazul protecției în urma unui impact, cu sisteme care previn accidentele. Patru stele indică performanțe bune, cu posibile sisteme de evitare. Trei stele indică protecție medie și lipsa sistemelor de evitare. Două stele indică protecție minimă și lipsa sistemelor de evitare. O stea indică protecție aproape inexistentă.

Testarea Euro NCAP: O selecție de popularitate

Având capacitatea de a testa doar 35-40 de mașini pe an, Euro NCAP face o selecție în funcție de popularitatea modelului. În acest sens, este esențial să înțelegem că mașinile care primesc mai puține stele nu sunt neapărat nesigure, ci doar că nu sunt la fel de sigure ca și competitorii direcți.

Sursa: Realitatea.net