Ignoranța poate costa: Adevărul despre anvelopele de iarnă
În ciuda a ceea ce mulți șoferi pot crede, anvelopele de iarnă nu sunt doar o altă modalitate de a cheltui bani. Acestea sunt un instrument esențial pentru siguranța pe drum în sezonul rece, oferind aderență maximă la temperaturi scăzute și pe suprafețe cu aderență mică, precum zăpada.
Legislația românească: Un pas înainte sau înapoi?
În trecut, anvelopele de iarnă erau obligatorii pe perioada sezonului rece. Până în 2011, șoferii erau obligați să circule cu anvelope de iarnă din luna noiembrie până la finalul lunii martie. Însă, prin OUG 5/2011, această lege a fost modificată, permițându-le conducătorilor auto să circule și iarna cu anvelope de vară, dar în anumite condiții. Astfel, vehiculele trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheață, zăpadă sau polei. Încălcarea acestei reguli poate duce la amenzi de până la 3.300 de lei.
Specialiștii spun altceva
Chiar dacă legea permite folosirea anvelopelor de vară în sezonul rece, dacă asfaltul este uscat, specialiștii recomandă utilizarea anvelopelor de iarnă pe perioada sezonului rece. Acest lucru se datorează faptului că anvelopele de iarnă sunt concepute pentru a face față condițiilor specifice de iarnă, oferind o aderență și o performanță superioare pe drumurile reci și umede.
Prima anvelopă de iarnă: O invenție revoluționară
Prima anvelopă de iarnă din lume, Kelirengas (Anvelopa de vreme), a fost inventată de Nokian și a fost concepută inițial pentru camioane. În 1936, a fost introdus un design îmbunătățit pentru autoturisme, Lumi-Hakkapeliitta (Zăpadă-Hakkapeliitta). Această anvelopă avea mici ventuze pentru a preveni alunecarea pe suprafețele înghețate, oferind o aderență superioară pe drumurile de iarnă.
Marcajele specifice ale anvelopelor de iarnă
Pentru a putea fi folosite în mod legal pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, anvelopele de iarnă trebuie să prezinte marcaje specifice. Toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, trebuie să îndeplinească cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră, potrivit Registrului Auto Român.
Sursa: Realitatea.net