decembrie 6, 2024
Economie

Tarom castiga batalia cu WizzAir: ajutor de stat legal.

Tarom castiga batalia cu WizzAir ajutor de stat legal

Wizz Air, înfrântă în bătălia juridică cu TAROM

Tribunalul General al Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a dat verdictul în cazul controversatului ajutor de stat acordat de România companiei aeriene naționale TAROM. În ciuda contestațiilor venite din partea Wizz Air, instanța a decis că ajutorul de aproape două milioane de euro este în concordanță cu normele pieței interne, potrivit unui comunicat de presă al CJUE.

Un ajutor de stat pentru TAROM, o problemă pentru Wizz Air

La începutul anului 2022, România a notificat Comisiei Europene un ajutor individual de aproape două milioane de euro, sub forma unei majorări de capital, destinat companiei aeriene TAROM. Scopul acestui ajutor era compensarea pagubelor suferite de TAROM pe 14 rute internaționale specifice, în perioada iulie-decembrie 2020, ca urmare a restricțiilor de călătorie impuse de pandemia de COVID-19.

Decizia Comisiei Europene, contestată de Wizz Air

În aprilie 2022, Comisia Europeană a considerat că acest ajutor este compatibil cu piața internă, fără a deschide o procedură oficială de investigare. Însă, Wizz Air, compania aeriană concurentă, a contestat această decizie în fața Tribunalului Uniunii Europene, care a respins acțiunea.

Justificarea Tribunalului General

Tribunalul General a reamintit că ajutoarele care compensează pagubele cauzate de evenimente extraordinare, precum pandemia de COVID-19, sunt autorizate. În plus, instanța a confirmat că proporționalitatea ajutorului acordat companiei TAROM a fost evaluată corect de către Comisie și că nu există o supracompensare.

Argumentele Wizz Air, respinse

Tribunalul a respins și argumentele Wizz Air potrivit cărora Comisia nu ar fi luat în considerare ajutorul pentru salvare acordat anterior companiei TAROM și că ar fi subestimat avantajul concurențial obținut de TAROM. Tribunalul a considerat că ajutorul anterior și măsura în cauză sunt distincte și nu acoperă aceleași costuri. De asemenea, Comisia nu este obligată să ia în considerare un eventual avantaj de care TAROM ar fi beneficiat în mod indirect, precum avantajul concurențial invocat de Wizz Air.

Despre TAROM

Compania Națională de Transporturi Aeriene Române – TAROM a fost înființată în anul 1954 și își desfășoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Este membră a Alianței SkyTeam din 2010 și deține o flotă de 18 aeronave. TAROM operează 70 de destinații cu aeronave proprii sau deservite de partenerii săi code share. Din anul 1993, TAROM este companie membră a Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

Sursa: Realitatea.net