Epopeea navală a olandezilor de la Damen în Mangalia se încheie
Un capitol important în istoria industriei navale românești se încheie. Olandezii de la Damen, acționari în șantierul naval din Mangalia, se retrag. Decizia a fost luată în cadrul Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor (AGEA) a societății Șantierul Naval 2 Mai. Rezilierea contractului de asociere între 2MMS și Damen Holding B.V a fost aprobată cu o majoritate covârșitoare de voturi, reprezentând 93,8878% din capitalul social.
Un nou director general și o dată de înregistrare stabilită
În plus, AGEA a aprobat nominalizarea lui Doru Jianu ca director general al societății. Acesta va avea sarcina de a semna notificarea de reziliere a contractului de asociere. De asemenea, 19 decembrie a fost stabilită ca dată de înregistrare, respectiv de identificare a acționarilor asupra cărora se răsfrâng efectele hotărârilor AGEA.
Insolvența șantierului Damen Mangalia
Retragerea olandezilor de la Damen vine în urma unui context dificil. În urmă cu șase ani, aceștia au preluat un pachet de 49% din șantierul Damen Mangalia. Însă, în iunie anul acesta, Tribunalul Constanța a deschis procedura de insolvență a șantierului naval, la cererea Damen Holding B.V, care figurează ca creditor. Datoriile șantierului se ridicau la un miliard de lei (207 mil. euro), potrivit tabelului preliminar, iar activul la 1,26 mld. lei, conform evidențelor contabile.
Un „colos” cu pierderi semnificative
Șantierul naval din Mangalia, un adevărat „colos” al industriei navale românești, a acumulat pierderi de 582 mil. lei (120 mil. euro) în perioada 2018-2022, potrivit datelor publice. Ultimul an în care șantierul a raportat profit a fost 2017, cu un câștig de 158 mil. lei, la afaceri de 988 mil. lei (200 mil. euro) și un număr de aproape 2.000 de angajați.
Tranzacția care a schimbat soarta șantierului
Tranzacția care a dus la preluarea șantierului naval Mangalia de către Damen Shipyards Group a fost finalizată în 20 iulie 2018. Olandezii au preluat pachetul majoritar de la coreenii de la Daewoo și au cesionat 2% statului român. Astfel, Ministerul Economiei, prin Șantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, a ajuns să controleze un pachet de 51%.
Sursa: Realitatea.net