În contextul unei societăți în care transparența și corectitudinea administrării resurselor publice sunt piloni fundamentali ai democrației, obstrucționarea accesului la informații de interes public și refuzul nejustificat de comunicare a unor documente solicitate în baza unei proceduri legale constituie nu doar o încălcare a principiilor de guvernare transparentă și responsabilă, dar și o sfidare a dreptului cetățenilor și al reprezentanților lor în organizacții, cum sunt sindicatele, de a fi informați corect și complet în legătură cu deciziile care îi afectează direct.
În acest specific caz, acțiunea Ministerului Afacerilor Interne și a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale de a refuza să comunice corespondența solicitată de către Sindicatul Polițiștilor din România „Diamantul”, privind clarificări asupra modalității de calcul a drepturilor salariale pentru anii anteriori, reprezintă o încălcare a dreptului la informație garantat de legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. Mai mult, această obstrucționare inhibă posibilitatea demersurilor ulterioare ale beneficiarilor de a contesta sau solicita recalcularea drepturilor salariale, în cazul în care procesul de calcul aplicat în trecut se dovedește a fi fost incorect sau injust.
De asemenea, principiul transparenței, așa cum este el consacrat în legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, este unul dintre temeiurile fundamentale ale echității în administrarea drepturilor salariale. Orice încălcare a acestui principiu aduce atingere nu doar individului afectat direct, dar și încrederii în instituțiile statului și mecanismele de guvernare.
Este, în consecință, imperativ ca cei responsabili, în acest caz domnul viceprim-ministru și ministru al M.A.I., Marian-Cătălin Predoiu, să intervină pentru asigurarea unei comunicări transparente și deschise, să dispună furnizarea de explicații clare și cuprinzătoare și, în măsura în care se constată neconformități, să ia măsurile necesare pentru corectarea acestora. Trebuie asigurat un proces echitabil și respectuos față de drepturile funcționarilor publici cu statut special, în concordanță cu prevederile legale și principiile etice universale.
În același timp, este important de subliniat că ignorarea unor astfel de solicitări legale de acces la informații, și refuzul de a comunica documente care nu sunt clasificate și care intră în sfera de interes public, deschid un precedent periculos pentru guvernare și pentru respectarea drepturilor cetățenilor. Aceasta acțiune poate duce, cum bine a fost semnalat, nu doar la un consum inutil de resurse financiare și umane, în contextul litigiilor în contencios administrativ, dar și la o erodare treptată a încrederii publice în instituțiile statului și în capacitatea acestora de a servi drepturile și interesele cetățenilor.
Concluzionând, rolul și sarcina domnului ministru în această situație constau în a încheia această spiră de obstrucționism și a asigura că governance-ul în cadrul Ministerului Afacerilor Interne se desfășoară pe principii de transparență, dreptate și respect față de legile țării și drepturile individuale. Aceasta echivalează nu doar cu protejarea drepturilor salariale ale funcționarilor publici, ci servește interesului mai larg al justiției și al bunei guvernări în România.